Передача пасторського служіння

Тези семінару на Регіональній конференції служителів (ВСЦ ЄХБ, м. Київ, 18.03.2016)

1. Біблійні зразки передачі служіння

Мойсей > Ісус Навин. Найцікавіший зразок, хрестоматійний. Спочатку слуга, тоді помічник, згодом співробітник і замісник. Згодом повноцінний лідер на найважчій позиції – Ісус Навин змінив на посаді лідера від Бога, лідера – легенду, служителя, який лицем в лице з Богом говорив. Але Мойсеєм приготовлений він робиться відповідним і зрілим лідером-служителем для свого часу і народу. 

Давид > Соломон. Коли лідер у літах, у нього багато що змінюється: він не здатний швидко реагувати на ситуацію, він уже “не бачать” людей, його турбує здоров’я. Він уже не збирає людей. Коли влада погано лежить, обов’язково знайдеться той, хто схоче її підібрати (що у випадку Давида почав робити Адоній). Лише втручання Вірсавії та пророка Натана вернули Давида до поспішних кроків передачі влади Соломону. 

Ілій > Самуїл. Бувають випадки, коли заявлені приємники на лідерство відверті негідники. Того разу так було серед вибраного народу. Тоді Бог готує лідера Сам. Головне не заважати йому рости і вчасно піти, щоб не завершити як Ілій. 

Ісус > Апостоли. Безперечно, всі Свої головні лідерські зусилля Ісус вклад у Дванадцятьох. Він вчив їх, Він наставляв їх, Він виправляв їх, Він довіряв їм, Він їв з ними і подорожував. Ісус повністю розділив Свої останні три роки життя з дванадцятьма чоловіками, які мали перевернути світ. 

Павло > Тимофій. Класичний новозаповітний приклад лідера, який завжди був оточених співробітниками і молодими служителями. Павло проводить час, наставляє, підбадьорює, виправляє і доручає. Доручає важливі і дуже важливі справи які міг і мав би сам зробити, але не встигав. Співслужителі допомогли Павлу охопити більше праці.  

Іван > Полікарп. Зразок передачі лідерства, який дійшов до нас уже з позабіблійної ранньохристиянської літератури. Приводжу цей приклад як пограничний, бо зачіпає служіння апостола і євангелиста. Апостол Іван наставляв і рукопоклав Полікарпа на служіння у Смирні.  Про це пише відомий у ІІ ст. богослов і борець з гностичними єресями Іриней, який був учнем Полікарпа. 

2. Причини передачі служіння 

1) Невідповідність 
Вік: служитель досягнув похилого віку. Для кожного він свій, але 60-70 років це критичний час передачі. ВАЖЛИВО: передача ключового служіння не означає відхід від служіння. Служи вірно, до смерті, але у ролі другого чи третього. І краще служіння передавайте на тверезий і здоровий глузд. 

Характер. Це невідповідність до плодів Духа і переліку рис характеру служителя у І Тимофія і Тита. Брат, який звершує служіння має ворожий, ізоляційний, гнівливий, нестримний характер. Причина передачі – це незмінність вади, не спроможність, не готовність, не піддатливість до зміни. 

Дар. Точніше його відсутність – пресвітерське служіння пов’язане з поєднанням принаймні декількох дарів Духа: дар учительства, керівництва, слова мудрості, милосердя. І якщо їх немає, то точно є інші дари, але і відповідно служіння інше. Переконаний, що відсутність необхідних дарів є серйозною причиною передачі служіння. 

Гріх. Ключова теза: незмінність гріха – алкоголь, порнографія, нечесність з грошима, з якими служитель змирився і які давно простив собі сам. Безперечно причиною 

2) Життєві повороти

Хвороба. Хронічне захворювання, яка на тривалий час відірве людину від служіння. (Церкві важливо потурбуватися про соціальний захист служителя). 

Переїзд. Міграція чи еміграція. 

Сімейні обставини. Надсерйозні хвороби членів родини, виключно скандальні гріхи невіруючих дітей. 

3) Розвиток служінні

Коли зростає служіння, церква і є необхідність передати відповідальну позицію молодшому, талановитішому, освідченішому. 

3. Коли передача не можлива

Владолюбство. Неприкрита жадоба до влади або прикрита релігійно-благочестивим виправдання: нема достойних. Це видно коли служитель оточує себе і вводить у церковні ради людей слабовільних, безвільних, некритичних, інтелектуально слабших. Взагалі страх та іґнорування талановитих, освідчених служителів у слові чи керівництві. 

Непотизм – передача посади, служіння близьким родичам. Так, цей середньовічний священницький гріх за останні 15-20 років подекуди перетворився на баптистський. 

Брак самокритичності. Самозакоханість. Любити чути себе проповідуючим і виступаючим. 

Не «ті люди». Це люди з церкви які прагнуть служіння виключно з егоїстичних чи активістських мотивів. Не тими людьми для відповідального служіння є люди горді і дріб’язкові, новонавернені і неготові змінюватись

Брак чоловіків. У невеличкій церкві може просто не бути відповідних чоловіків. А ті декілька які є не відповідають євангельським критеріям.  

Брак наставників. Служитель і служителі не зрозуміли, не захотіли, не навчені передавати служіння. (Як це було з Ілієм).

Брак бачення. Не розуміння що таке церква і для чого вона. Не освідченість, не компетентність богословська і загальна. 

4. Здорова передача служіння 

1) Це завжди ініціатива лідируючого служителя   

«Мойсей же промовив до Господа: Нехай Господь, Бог духів усіх живих, поставить над громадою чоловіка, щоб виступав і йшов перед ними та щоб виводив і вводив їх, щоб не була Господня громада мов та отара без пастуха». Числа 27:15-17

Бог благословив мене потрапити у свіжо створену церкву, де пастор своєю задачею бачив, так, благовістя, так, проповідь, так наставництво, але свою роль як відповідального служителя він також бачив у приготуванні не одного а ряду служителів. Цю задачу треба бачити і розуміти. Про це насамперед потрібно молитися, як це робив Мойсей. А також робити конкретні кроки. Насамперед наближати потенційних служителів і спостерігати. Це робив Мойсей. Тоді доручати і спостерігати. А ще обов’язково наставляти, корегувати і спостерігати. І прислухатися до порад інших і спостерігати. 

Пастор, який турбується про здорову передачу служіння Молиться, Прислухається, Приглядається. 


2) Він
формує коло служителів та умови для відкритої братерської співпраці

«І Господь промовляв до Мойсея, говорячи: Оце імена тих мужів, що поділять для вас той Край на спадок: священик Елеазар та Ісус, син Навинів, та візьмете по одному князеві з племени, щоб поділити той Край на власність» Числа 34:16-18

Пасторський дар це також особлива здібність збирати і об’єднувати як братів і сестер у цілому, так служителів зокрема. Братерська рада – це не просто керівництво церкви, але й група учнівства, наставництва, душеопікунства. Це група братів, служителів, друзів. Це люди які не говорять одне про одного за спинами, це люди які уміють говорити і мовчати, перед якими ти відкриваєш свою слабкість а може і гріх. Де ти шукаєш і отримує пораду, не важливо яке служіння ти звершуєш. 

Я це знайшов і пережив у Ірпінській Біблійній Церкві. Коли я не можу потрапити на щотижневу зустріч пасторсткої ради чи зустріч проповідників я відчуваю втрату. Я ціную спільність і відкриту атмосферу спілкування, які від початку існування нашої громади формував пастор-засновник Костянтин Гончаров. 

А ще у нас уже сім пасторів. Для чого потрібен більше як один пастор? По-перше, це новозаповітний зразок, який подає саме множинне лідерство. А по-друге, саме наявність інших співслужителів робить процес передачі служіння простішим іі очевиднішим. 

Він збирає, об’єднує
.

3) Він наставляє та підбадьорює.

Ісус, син Навинів, що стоїть перед тобою, він увійде туди; зміцни його, бо він зробить, що Ізраїль заволодіє ним.

Передай провід Ісусові, підбадьор його, додай йому відваги, бо він перейде на чолі цього люду… Повт. Закону 1:38; 3:28. 

На сухій землі, де випадають скупі кислотні дощі критики нічого не росте, подекуди лише будяки. Наставництво і добрі слова є потрібним сонцем і дощем для росту нових служителів. 

Пригадую, що процес наставляння почався майже одразу, коли приєднався до кола служителів (це було ще за десять років до передачі служіння). Костянтин спілкувався зі мною індивідуально, він брав мене з собою на різнопланові зустрічі і події. Він завжди підкреслював усе що вдалося, ставив питання і вирівнював сумнівні ідеї. А ще він був вдячний і це було помітно.  

Крім наставництва зрілий служитель переймається щоб брат, кого він допомагає рости мав добру теологічну освіту і взагалі освіту, щоб розвивався його світогляд і знайомство з іншими християнськими лідерами і служіннями. 


Зрілий служителеь підтримує і підказує
.


4) Він делегує і співпрацює

«І прибув Амалик, і воював з Ізраїлем у Рефідімі. І сказав Мойсей до Ісуса: Вибери нам людей, і вийди воюй з Амаликом. Узавтра я стану на верхів’ї гори, а Божа палиця буде в моїй руці. І зробив Ісус, як сказав йому Мойсей, щоб воювати з Амаликом. А Мойсей, Аарон та Хур вийшли на верхів’я гори». Вихід 17:8-10 

Старший пастор маленької церкви до якої я Ірпіні приєднався довіряв служіння: уже через рік він висунув тьох братів і мене і рукопоклав на дияконське а через чотири роки на пасторське служіння. Він мав для мене доручення, згодом більший фронт відповідальності. Він давав свободу діяти як бачу але ніколи не чекав поки я зроблю помилку – він випепеджував і допомагав їх уникнути. Я був ініціативний – то ряд ініціатив гасилися братерською радою а ряд мені довіряли втілити. Видатним і гідним наслідування для мене є співпраця – не чекати поки співслужителів оступиться. Нести справу з ним. 

Він Д О В І Р Я Є!


5. Він підвищує авторитет служителів і оберігає їх…

“І покликав Мойсей Ісуса, та й до нього сказав на очах усього Ізраїля: Будь сильний та відважний, бо ти ввійдеш з цим народом до того Краю, якого Господь заприсягнув їхнім батькам, щоб їм дати, і ти даси їм його на спадок» Повт.З. 31:7.

Як підвищувати авторитет співслужителів і молодих братів, потенційних служителів?

1) Досвідчений служитель робить справу разом з іншим. 

2) Довіряє видиму частину праці. 

3) Добре говорить про брата.

4) Допомагати йому робити його служіння краще. 

5) Довіряти відповідальне лідерське служіння. 

6) Виносити на публічне визнання вірного служителя, який рукопокладається після випробовувального терміну. 
А сам відходить на другий план.

Добрий зразок подає нам Мойсей:

“Господь Мойсеєві: “Візьми собі Ісуса Навина, чоловіка, що має духа в собі, і поклади на нього твою руку. Постав його перед Єлеазаром священиком та перед усією громадою і передай йому свою владу перед їхніми очима, й приділи йому своєї гідности, щоб уся громада синів Ізраїля слухала його. …І вчинив Мойсей так, як заповідав йому Господь; узяв він Ісуса та й поставив його перед Єлеазаром священиком та перед усією громадою; він поклав на нього руки й передав йому владу, як заповідав Господь через Мойсея”. Числа 27:18-23

Висновки

Біблійні приклади вказують нам добрі і погані приклади передачі служіння. На превеликий жаль саме гордість, байдужість і самолюбство лідерів не дозволяє їм вчасно готувати заміну і якнайкраще передати служіння, «щоб не була Господня громада мов та отара без пастуха». І навпаки, лідер, який боїться Бога і турбується про розвиток Божого Царства своєю важливою задачею бачить виховання нових служителів і вчасну передачу праці. 

Спостерігаючи за досвідом передачі пасторського служіння у різних церквах братства, прийшов до висновку, що довголітній пастор похилого віку, який не виховав молодих служителів, який завчасно не потурбувався про виявлення і рукопокладення інших пасторів не повинен у кінці втручатися у процес пошуку свого наступника. Це вже має робити Церква сама – може Бог уже приготував якого Самуїла. 

Кожен пастор від початку свого служіння відповідальний за підготовку наступного служителя (служителів) церкви. Ця свідомість веде його до молитви, щоб Господь висилав працівників, щоб він, служитель, був чутливий і відкритий до потенційних служителів і щоб Бог зберіг від людей з вірними мотивами. 

Найкраще процес виховання нового покоління лідерів (як і наступного пастора) проходить у відкритій, дружній, братерській атмосфері, яку старший пастор розвиває разом з іншими служителям.  

Процес передачі служіння – це довготривалий процес, який починається з розвитку братерських, наставницьких стосунків з майбутнім служителем (служителями). Потрібен час для спілкування, обговорення, спільного служіння, корегування, підбадьорення, втішання, душеопікунських бесід. 

Важливо ще задовго до остаточної передачі пасторського служіння передавати доручення і відповідальності різної складності іншим служителям. Важливо давати свободу дій але всіляко підтримувати братів у їхньому служінні. 

Старший пастор – це людина, яка “працює на авторитет” інших служителів. Він допомагає своїм досвідом, впливом і авторитетом перед церквою іншим, а особливо молодим служителям. 

І все це пов’язане з турботою, яка жила у серці Мойсея – «щоб не була Господня громада мов та отара без пастуха». Це турбота кожного зрілого служителя про Церкву Христову, про її теперішнє і майбутнє. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *